Z dniem 1 stycznia 2012 roku weszła w życie uchwalona 1 lipca 2011 r. ustawa o zmianie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152, poz. 897), która zmienia dotychczasowy system gospodarowania odpadami komunalnymi. Na terenie Gminy Mielnik nowy system gospodarowania odpadami, który obejmie właścicieli nieruchomości, w których zamieszkują mieszkańcy, zacznie funkcjonować od 1 lipca 2013r., natomiast w przypadku nieruchomości niezamieszkałych (firmy, instytucje, prowadzący działalność gospodarczą, właściciele działek letniskowych), właściciele zobowiązani są gospodarować odpadami komunalnymi na dotychczasowych zasadach, czyli mają obowiązek zawarcia umowy z podmiotem uprawnionym na ich odbiór i zagospodarowanie.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi zakłada zniesienie obowiązku samodzielnego podpisywania umów przez właścicieli nieruchomości z przedsiębiorcami, na odbiór odpadów komunalnych. Każdy mieszkaniec będzie płacił opłatę na rzecz gminy za odebrane z gospodarstwa domowego odpady komunalne. System ten kładzie duży nacisk na selektywną zbiórkę odpadów, dlatego opłata za odpady w przypadku prowadzenia segregacji będzie niższa. Stąd wniosek, że opłaca się segregować odpady.
Najważniejsze informację na temat działania systemu gminnego:
- należy wypowiedzieć dotychczasową umowę na odbiór śmieci w odpowiednim terminie, w przeciwnym wypadku może dojść do tzw. podwójnego naliczania opłaty,
- należy złożyć do dnia 31 maja 2013r. deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami do Urzędu Gminy Mielnik. Wzór deklaracji zostanie dostarczony do mieszkańców, można go pobrać ze strony internetowej lub w Urzędzie Gminy Mielnik w pokoju nr 4,
- mieszkańcy będą mogli wybrać czy będą segregować odpady czy nie, od tego uzależniona będzie stawka opłaty. W przypadku odpadów zbieranych selektywnie będzie to 5zł brutto/osobę miesięcznie, a przy odpadach zmieszane- 10zł brutto/osobę miesięcznie. Opłata pobierana będzie na podstawie liczby osób faktycznie zamieszkujących daną nieruchomość, a nie liczby zameldowanych osób,
- opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy uiszczają na rzecz Gminy Mielnik w okresach kwartalnych do dnia 15 marca (za I kwartał), 15 maja (II kwartał), 15 września (III kwartał), 15 listopad (IV kwartał). Wpłaty będzie można dokonywać przelewem na rachunek bankowy Gminy Mielnik lub gotówką w kasie Urzędu Gminy Mielnik,
- częstotliwość odbioru:
a) w zabudowie jednorodzinnej:
- zmieszane- 1 raz w miesiącu,
- selektywne- 1 raz na kwartał,
b) w zabudowie wielorodzinnej:
- zmieszane- 1 raz w tygodniu,
- selektywne- szkło, papier i tektura- 1 raz w miesiącu, plastik, metal, opakowania wielomateriałowe- 1 raz w tygodniu,
c) meble i inne odpady wielkogabarytowe będą odbierane 1 raz w roku, co poprzedzone będzie odpowiednimi ogłoszeniami.
Szczegółowe informacje dotyczące rodzaju odbieranych odpadów, częstotliwości odbioru i inne znaleźć można w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Mielnik oraz innych uchwałach Rady Gminy Mielnik regulujących gospodarkę śmieciową.
W przypadku jakichkolwiek pytań i wątpliwości proszę kontakt telefoniczny lub mailowy, tel. (85) 6565867, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.